Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »

Niets is zo heerlijk zacht als de huid van jouw baby. En net als jij willen wij dat zo houden. Daarom zorgen wij er al bijna 100 jaar voor dat onze babyverzorgingsproducten passen bij de speciale eigenschappen van het babyhuidje. 

We vinden het belangrijk dat onze producten mild, veilig en zacht zijn voor de huid van je baby. Daarom besteden wij veel aandacht aan de kwaliteit van onze producten. Om de kwaliteit en mildheid van onze producten te garanderen, testen we onze producten allemaal dermatologisch. Bovendien zijn onze producten mild en pH huidvriendelijk. 

Omdat we al heel lang babyverzorgingsproducten maken, zijn al vele generaties grootgebracht met onze producten. Dat is iets waar we trots op mogen zijn, en daarom willen we je graag iets vertellen over onze geschiedenis. 

 

Wist je dat Zwitsal al sinds 1928 bestaat?

Begin 1900 ging een Nederlandse apothekersleerling, meneer Jansen, stage lopen in Zwitserland. Hij werkte bij een Zwitserse apotheker. Die maakte een zalf die snel en goed werkte tegen onder andere zonnebrand. 

Meneer Jansen vroeg de apotheker om het recept van deze speciale balsem en hij begint in 1920 de “Zwitserse Balsem” te verkopen in Nederland. 

 

Het kuifje van Mieke 

Al snel blijkt dat deze balsem vooral voor baby’s wordt gebruikt. Pas daarna besluit meneer Jansen zijn assortiment uit te breiden met babyproducten zoals olie, zeep en poeder.  

Zwitsal wordt pas echt een babymerk in 1928, als meneer Jansen de naam “Zwitserse Balsem” verandert in “Zwitsal”. Hij vernieuwt in 1929 ook het logo van Zwitsal. Zijn eigen 11 maanden oude dochtertje Mieke, met het nu beroemde kuifje, sierde vanaf dat jaar elke poederbus.

 

Zwitsal kleurt geel vanaf 1974 

Zwitsal was oorspronkelijk wit en kreeg pas in 1974 de kenmerkende gele kleur. In 1974 wordt het logo gemoderniseerd, maar het kuifje van Mieke wordt behouden. Het bedrijf van Jansen maakt een stormachtige groei door en Zwitsal wordt Nederlands grootste en bekendste babymerk.

 

Plastic verpakkingen: van lineair naar circulair

Bij Unilever willen we toe naar een circulaire economie, zodat zo veel mogelijk plastic verpakkingen hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Daarbij gebruiken we waar mogelijk geen plastic. Als er nog geen kwalitatief goed alternatief beschikbaar is, gebruiken we minder plastic of beter plastic. Bekijk onze voortgang en voorbeelden in de Benelux.